"Фізична культура - важливий елемент всебічного гармонійного розвитку людини. Виховання фізичної культури - це, по-перше, турбота про здоров'я і збереження життя, як найвищої цінності, по-друге, система роботи, що забезпечує гармонію фізичного розвитку і духовного життя багатогранної діяльності людини"
В.О.Сухомлинський
Дошкільний вік охоплює період життя від народження до 7 років. Саме в цей період здійснюються найбільш інтенсивний ріст і розвиток найважливіших систем організму та їх функцій, закладається база для всебічного розвитку фізичних і духовних здібностей. Цей вік найбільш сприятливий для загартовування організму, оволодіння елементарними життєво необхідними руховими вміннями, гігієнічними навичками і т.д. Основою всебічного розвитку дитини в перші роки життя є фізичне виховання.
В нашому ЗДО облаштовано дві спортивні зали, в яких є все необхідне фізкультурне обладнання для проведення роботи з фізичного виховання. Також на території ЗДО облаштовано спортивний майданчик для занять на свіжому повітрі та рухливих ігор. У своїй роботі інструктори з фізичного виховання використовують такі організаційні форми роботи: заняття з фізкультури, фізкультурно-оздоровчі заходи (ранкова гімнастика, фізкульт хвилинки, фізкультурні паузи, гімнастику після сну), фізкультура на свіжому повітрі, дні здоров’я, спортивні свята, розваги, рухливі ігри, гурткова та індивідуальна робота. Крім цього, фізінструктори впроваджують в освітній процес інноваційні оздоровчі технології: стретчинг, хатха-йога, шумова дихальна гімнастика за методикою О. Стрельникової, "Са-Фі-Данс", елементи методики М.Єфименко і художньої гімнастики та ін. В підвищенні рухової активності дітей та пропаганді здорового способу життя активну участь примають їхні батьки.
Здорові усміхнені діти – результат нашої праці, тому що ми працюємо за принципом:
«Граючи – оздоровляти, граючи – розвивати, граючи - навчати».
Фестиваль ранкової зарядки та інших рухових активностей
В закладі дошкільної освіти №5 «Факел» (директор Павленко К.Г., вихователь-методист Швець О.Б.) з 07-18 вересня був проведений фестиваль ранкової зарядки та рухових активностей «Рух заради здоров’я» з нагоди Дня фізичної культури та спорту України. Заходи фестивалю здійснювалися відповідно до вимог постанови КМУ від 20 травня 2020 року «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID – 19, спричиненої корона вірусом SARS - CoV- 2».
До підготовки та проведення фестивалю долучалися інструктори з фізичної культури Кучеренко Н.Т. та Корнейчик О.В., музичні керівники Гафтонюк Р.І. та Гнатюк О.Ю., педагоги закладу.
За даний період було проведено: йога-релакс, терапевтично-рухові вправи за методикою Габріели Рот, ритміка на степ-платформах, спортивно-музичні розваги, щоденні ранкові зарядки.
Весела фізкультура вдома. Розважаємось!
«Фізкультура вдома»
Кожна дитина відчуває природну потребу в активному русі. І дуже важливо, коли в сім'ї зуміють зробити фізкультуру не просто обов'язковим, а й улюбленим режимним моментом малюка. Зрозуміло, що фізкультура в ранньому і дошкільному віці повинна асоціюватися в дитини з веселою грою. Тому потрібно визначити, які саме фізичні вправи дитина виконує із найбільшим задоволенням, і зробити виконання цих вправ основними на перших етапах занять. Потім доцільно вводити нові фізкультурні рухи, але в жодному разі не можна змушувати дитину їх виконувати.
У фізичному вихованні дітей в сім'ї можуть бути використані різні форми занять фізичними вправами — від простих (ранкова гімнастика) до складних (тренування в окремому виді спорту).
Можна рекомендувати такі форми занять фізичними вправами дітей у сім'ї:
• ранкова гігієнічна гімнастика;
• фізкультхвилинки;
• заняття із загальної фізичної підготовки;
• самостійні тренувальні заняття;
• участь у змаганнях;
• прогулянки (лижні, велосипед-ні, пішки);
• процедури для загартування;
• туризм;
• рухливі і спортивні ігри.
Основним періодом занять батьків із дітьми є вік від 2 до 6-7 років, хоча і після цього не слід припиняти занять у сім'ї. Систематичні вправи в домашньому спортивному куточку, ранкова гімнастика, вечірня пробіжка з татом — все це допоможе досягти значних успіхів у фізкультурних заняттях у школі.
Щоденно приділяючи дитині хоча б декілька хвилин для занять фізкультурою, перш за все потрібно дотримуватись принципу систематичності, щоб дитина поступово звикала до занять, щоб вони стали для неї необхідними щодня.
Тривалість домашнього заняття може бути різною — залежно від віку дитини, від вільного часу батьків, від пори року, від частини доби, а також від того, чим займається дитина до і після заняття (якщо дитина втомилася після тривалої прогулянки, то, отже, і тривалість заняття доречно зменшити).
Під час ранкової гімнастики найкраще використовувати легкі і знайомі вправи. Тривалість ранкових занять — не більше 10 хвилин. Протягом дня дитина повинна до сну і після нього побувати на свіжому повітрі, де можна провести 20-хвилинне фізкультурне заняття, виконавши до нього вправи для великих м'язових груп.
Вправи перед вечерею — найбільш розповсюджена форма занять, адже батьки, як правило, вдома і хоча б один із них може позайматися з дитиною. У цей період є час для опанування акробатичних вправ, проведення ігор і вдосконалення досягнутих результатів. Тривалість занять із дітьми до б років — 20-30 хвилин, а з б-7-річними — до 45 хвилин.
Після вечері займатись із дітьми фізичним вихованням не рекомендується. Адже, після їжі інтенсивна рухова діяльність є шкідливою (в будь-який час доби). І крім того, після фізичних вправ діти важко засинають.
Як зацікавити дитину заняттями фізичною культурою? Добре, якщо дитина сама потребує рухів та із задоволенням виконує нові завдання. Ви повинні підбадьорити дитину, продемон-струвати, яка вона міцна, спритна і сильна. Збудити інтерес у дитини до занять допоможе також і демонстрація її вмінь перед іншими членами сім'ї або однолітками. Так поступово у дитини розвинеться впевненість у своїх силах та бажання вчитись далі, засвоювати нові, більш складні ігри і рухи.
Якщо у дитини немає бажання займатись, проаналізуйте причини негативного ставлення до занять, щоб в подальшому створювати більш сприятливі умови.
Чим і як займатись? Кожна вправа, кожна рухлива гра має своє завдання, мету, значення, у зв'язку з чим вони поділяються на п'ять основних груп.
До першої групи входять вправи, що спрямовані на відпрацювання правильної постави, правильного положення голови, плечей, інших частин тіла. Саме ці рухи сприяють правильному фізичному розвитку.
До другої групи входять вправи, які будуть містити елементи акробатики. Вони спрямовані на розвиток спритності, гнучкості, швидкості реакції і виконуються зі страхуванням. Батьки повинні бути дуже уважними й обережними, щоб забезпечити повну безпеку під час виконання цих рухів (перекидання, розгойдування дитини, висіння головою вниз тощо).
Третя група вимагає рухливих ігор, в яких використовується ходьба, біг, стрибки тощо. Для проведення ігор необхідний колектив: дитина грається з батьками, або зі старшими братами і сестрами, або з однолітками.
До четвертої групи входять вправи з використанням різних предметів на свіжому повітрі або в приміщенні. Тут дуже важливою є винахідливість батьків, яка допоможе у звичайних умовах підготувати для дітей різні цікаві перешкоди для перелізання, перестрибування і розгойдування (пролізти під стільцями, перестрибнути через кубики; перелізти через ліжко). У цих вправах важливою є не стільки точність виконання, скільки швидкість пристосування до незвичних, умов. П'яту групу складають музично-ритмічні вправи, які виховують у дітей граціозність, пластичність, усвідомлене виконання рухів із ритмом віршів, пісень і музики.
Профілактика плоскостопості
Багатьом мамам здається, що в їхньої дитини ноги якось не так розвиваються, навіть якщо діти зовсім здорові. Це і непогано, що мами турбуються: адже тоді вони ведуть малюка на огляд до спеціального лікаря – ортопеда. Важливо, щоб час від часу стан ніг дитини перевіряв ортопед, який відразу помітить будь-яке відхилення від норми і призначить лікування.
Ось, наприклад, таке порушення стану ніг, як плоскостопість (воно буває зазвичай вродженим). Плоскостопість – дефект будови стопи, який у дітей зустрічається частіше, ніж будь-який інший. При плоскостопості звід стопи недостатньо міцний і не утворює правильного вигину. У результаті вся поверхня стопи прилягає до підлоги, коли дитина стоїть.
Причиною плоскостопості зазвичай буває слабкість м’язів і зв’язок стопи, а іноді – неправильний розвиток плеснових кісток.
Носіння невідповідного взуття не може викликати плоскостопості у дітей з нормальною стопою, але якщо у дитини є хоча б незначне плоскостопість, то невідповідна взуття погіршить стан його ніг, і плоскостопість стане більш вираженим.
Корегуючі вправи для зміцнення м’язів ніг та стопи
Взберіться на палицю
Сісти на підлогу і взяти в руки палицю. Поставити її вертикально на підлогу і спробувати на неї «залізти». Для цього треба обхопити палиця праворуч і ліворуч ступнями. П’яти і пальці теж впираються в палицю. «Підніматися», поки можуть згинатися коліна, потім «спуститися» по палиці вниз.
Розминка балерини
Сісти на стілець або лавку і впертися пальцями ніг в підлогу. Почати розминку. Маленькими кроками «йти» вперед, поки ступні не торкнутися підлоги, потім «повернутися» назад, як балерина на пуантах. Слідкувати, щоб коліна не поверталися всередину, а пяти були далеко одна від іншої.
Гра в кульки і кільця
Сісти на підлогу, і розкласти перед собою в лінію десять кілець. Перед кільцями покласти по кульці. Опустити кульки в кільця по черзі: п’ять – пальцями правої ноги, п’ять – лівої. Потім дістати кульки пальцями ніг і покласти їх перед кільцями, а потім кільця опустити на кульки.
Скатати панчоху
Сісти на підлогу або на табурет і розстелити перед собою «панчоху» (хустку). Висунувши вперед одну ногу, розпрямити пальці, вхопити ними «панчоху», підібрати частину її під ступню. Знову, розпрямивши пальці, вхопити і підібрати нову частину «панчохи». І так повторити доти, поки «панчоха» не зникне під ступнею повністю. Виконувати цю вправу однією ногою, потім іншою, а потім двома….
В’яжіть ногами
Сісти на підлогу, зігнувши ноги в колінах, коліна розсунути, а ступні зблизити. Пальцями ніг взяти прутики з нанизаними на них кільцями (це можуть бути і великі в’язальні спиці, і олівці). На один прутик перекинути з іншого прутика, як петлю при в’язанні. Нанизати на прутик кілька кілець.
Мавпочки читають газету
Пальчиками ніг рвати газету на частини.
Мавпочки – художники
Товстим фломастер, затиснутим між стопами або пальцями, намалювати на аркуші паперу, лежачому на підлозі, малюнок (Сонце, квітка та ін.)
З п’яти на пальці
Стати прямо на повну ступню, міцно взятися для підтримки за що-небудь рукою. Піднятися на пальці і опуститися на п’яти. Слідкувати, щоб не вийшло стрибка. Коліна не згинати.
Мавпочка на двох ногах
Ви бачили як ходить мавпочка? По землі вона ходить точно так само як і по дереву: на зовнішній стороні ступні, стиснувши пальці ніг всередину, немов тримаючись за невидиму гілку. Спробуйте ходити як мавпочка. Для цього треба злегка зігнути ноги в колінах.
Колобок і ковбаска
Катати тенісний м’яч ступень ноги вперед – назад, по колу.
Прогулянка з м’ячем
Затиснути тенісний м’яч між ступнями і ходити на зовнішній стороні ступні.
Прогулянка з кульками
Пальцями ніг утримувати по кульці і рухатися на зовнішній стороні ступні вперед.
Вправи для запобігання плоскостопості
1. Катання валика по підлозі спочатку однією стопою, потім - іншою.
2. Піднімання пальцями ніг різних предметів.
3. Ходіння навшпиньках, на п’ятах, внутрішній і зовнішній стороні стоп.
4. Ходьба босоніж.